///

Meditatie wint aan populariteit. Terecht, meditatie is een wondermiddel in de strijd tegen stress. En nu één op de drie Nederlanders kans loopt op een burn-out, ontdekken steeds meer mensen meditatie. Makkelijk, goedkoop en zeer effectief.

Toch ervaren veel mensen dat mediteren niet vanzelf gaat. Ze vinden het lastig om tussen de gedachten door innerlijke stilte te vinden. Speciaal voor hen, deze vijf stappen waarmee mediteren net zo makkelijk wordt als het eruit ziet.

1 – Kies een zelfstandige techniek

Natuurlijk, geleide meditaties en relaxaties klinken heel aantrekkelijk. Je wordt als het ware aan de hand richting innerlijke rust geleidt. Toch verdient een zelfstandige techniek de voorkeur boven geleide meditaties, youtube-meditaties en cd’s. Simpelweg omdat je bij de geleide variant altijd een beetje aandacht voor de begeleiding moet houden. Je moet toch luisteren naar wat er gezegd wordt. Wat er voor zorgt dat de meditatie-beweging minder verdiepend is dan wanneer alle aandacht zich naar binnen kan richten. Juist die beweging naar binnen is belangrijk, die zorgt voor innerlijke rust.

Daarnaast heeft zelfstandig mediteren ook een praktisch voordeel. Je kunt overal mediteren, wanneer je maar wilt. Ook zonder teacher, tablet of cd-speler.

2 – Mediteer met een mantra

Mediteren met een mantra is effectief en heel eenvoudig. Iedereen kan het vanaf de eerste aanwijzingen. Volgens oude Indiaase tradities kies voor het grootste resultaat met japa dyana: mediteren met een zogenaamd bija mantra. Dat heeft twee oorzaken.

Het mediteren met een mantra geeft je iets te ‘doen’ tijdens de meditatie. Die ogenschijnlijke activiteit is fijn voor het brein. Juist dat maakt ‘werken’ met een mantra eenvoudiger dan in stilte zitten en je gedachten gadeslaan of je adem observeren.

Ten tweede geeft mediteren met een bija mantra je meditatie een boost. Bija mantra’s – vrij vertaald kiemklanken – hebben een eigen klankwaarde. Dat wil zeggen, de klanken hebben een effect op de geest. Net als het geluid van de zee. Het effect van een bija mantra’s is dat ze je aandacht naar binnen brengen. Door met de mantra te werken, beweegt je geest vanzelf langs je gedachten naar de stilte in jezelf. Dit heet ook wel transcenderen, of een transcendente ervaring.

3 – Doe het vaker dan twee keer

Veel mensen proberen een of twee keer te mediteren en … dat is het dan. Helaas, daar wordt mediteren niet makkelijker van. Houd liever nog even vol, geef jezelf in ieder geval een maand om het je eigen te maken.

Als je vaker mediteert, wordt het niet alleen eenvoudiger om bij je innerlijke stilte te komen. Het zorgt er vooral ook voor dat je herkent wat er tijdens de meditatie kan gebeuren.

Juist die herkenning maakt het mediteren makkelijker. Je weet dan beter waar je aan toe bent, als je voor de meditatie gaat zitten. Dat zorgt er ook voor dat je eventuele gedachten of onrust tijdens de meditatie makkelijker naast je neer kunt leggen.

4 – Stel je verwachtingen bij

Nagenoeg iedereen die mediteert, doet het voor z’n rust. En juist hier gaan de meeste mensen de fout in: ze verwachten een diepe, serene stilte tijdens de meditatie. In plaats daarvan merken ze dat er nog steeds geluiden zijn. En vooral, dat er ook veel gedachten kunnen zijn. Soms wel meer dan voor de meditatie.

Heb jij hier ook last van? Dan wordt het tijd om je verwachtingen bij te stellen. Want wees’ns eerlijk, je mediteert toch niet om alleen die 20 minuten rust te ervaren? Je wilt toch juist de rest van de dag ontspannen door het leven gaan? Des te meer stress er in de meditatie moet worden opgeruimd, des te meer onrust en gedachten er kunnen langskomen. Verwacht daarom geen rust tíjdens de meditatie, maar ná de meditatie – als je weer actief meedoet met het dagelijks leven.

Eigenlijk kan je het vergelijken met de sportschool: op de loopband staan is niet leuk, maar daarna voel je je zoveel fitter. Zo is het ook met mediteren. Tijdens de meditatie kan er veel onrust verwerkt worden, zodat je na de meditatie met meer rust door het leven gaat. Je moet het maar weten.

5 – Leer het bij een echte leraar

Dat klinkt natuurlijk alsof ik voor eigen parochie predik, en eigenlijk is dat ook een beetje zo. Aan de andere kant, dat is niet voor niets.

Mediteren is niet van ‘effe zitten met je ogen dicht’. Of van ‘dan let ik op m’n adem en kijk ik naar m’n gedachten’. Het is een subtiel proces, waarbij juist het verfijnde gebruik van een mantra- of andere techniek het verschil maakt tussen gewoon ontspannen zitten of diep, diep ontspannen.

Daarbij komt dat een goede leraar jouw meditatiegang ook echt kan begeleiden. Hij of zij kent de valkuilen van het mediteren, herkent jouw persoonlijke proces en kan vaak met simpele aanwijzingen je meditatie-ervaringen ontzettend verdiepen. Juist daarmee bewijst een goede training bij een echte leraar zijn meerwaarde ten opzichte van gratis online meditatielessen of de tips van een iemand die zelf mediteert.

Nog één tip …

Wil jij aan de slag met makkelijke meditatie? Zelf direct ervaren wat het voor jou kan doen? Kijk dan eens naar de makkelijke meditatie cursus die we aanbieden. Hier leer je, hoe kan het ook anders, zelfstandig mediteren met een bija mantra. Met als bijkomend voordeel dat je al vanaf de eerste meditatie de effecten zult merken. Minder stress, meer energie, beter slapen, lekkerder in je vel, het kan echt.